کد مطلب:276865 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

شکایت از تبعیض
روزی گروهی از موالی به حضور امیرالمؤمنین علیه السلام رسیدند و از سوء رفتار عرب شكایت كردند و گفتند: یا امیرالمؤمنین رسول خدا صلی الله علیه و اله هیچگونه تبعیض میان عرب و غیرعرب در تقسیم بیت المال یا در امر ازدواج قائل نبود، بیت المال را بطور مساوی



[ صفحه 137]



تقسیم می كرد و سلمان فارسی، و بلال حبشی و صهیب رومی در عهد رسول خدا صلی الله علیه و اله با زنان عرب ازدواج كردند، ولی امروز عربها میان ما و خودشان تفاوت قائلند. علی علیه السلام رفت و در این زمینه با عربها صحبت كرد، اما مؤثر واقع نشد، آنها فریاد كردند، غیرممكن است، غیرممكن است، نمی شود، نمی شود.

علی علیه السلام در حالی كه از این جریان سخت خشمناك شده بود، میان موالی آمد و فرمود: با كمال تأسف ایشان حاضر نیستند با شما روش مساوات در پیش گیرند، و مانند یك مسلمان متساوی الحقوق با شما رفتار نمایند، من به شما سفارش می كنم كه تجارت و بازرگانی را پیشه خود سازید و خداوند به شما بركت خواهد داد. [1] .بنابراین از مجموع مطالب گذشته و همچنین جریان شكایت موالی و سوء رفتار اعراب نسبت به آنها، می توان بدست آورد كه لااقل یكی از علل نامگذاری مسلمانان غیرعرب و بخصوص ایرانیان، بعنوان موالی، همان سیاست ناروای تبعیض نژادی بوده است.


[1] كافي ج 5، ص 318، و بحارالأنوار ج 42، ص 160.